Hoe verliezen bij Warhammer ?
  • De meest elegante manier om te verliezen is natuurlijk om dubbel zes te gooien als je een dubbel één nodig hebt en omgekeerd (ja, Ishy, ik bedoel inderdaad jou :wink:). Maar ik zou in deze rubriek aan de meer ervaren spelers tips willen vragen om andere spelers te helpen hun veldslagen te winnen of hun spel te verbeteren...
    Het zijn dus meer algmene tips en niet gericht op één specifiek probleem of leger.
  • Tip #1: Een slecht plan is nog altijd beter dan geen plan!
    Bij het samenstellen van een legerlijst probeer ik voor elke eenheid een doel voor ogen te hebben. Je komt elke keer wel weer dezelfde problemen tegen: een stevig monster, irritante warmachines, een flinke brok magie...
    Ik probeer voor al die problemen al vooraf een oplossing te vinden en een gebalanceerd leger samen te stellen. Bijvoorbeeld: in het laatste gevecht hadden mijn pistoliers de opdracht om warmachines uit te schakelen. Toen de goblins hun stone-thrower opstelde, heb ik mijn eenheid op dezelfde flank opgesteld en in ronde 2 was die stone-thrower door hen uitgeschakeld en kon hij ook mijn flaggelants en halberdiers niet meer beschadigen.
  • Tip #2: Ken je vijand !
    Dit vraagt natuurlijk wel wat ervaring, dus probeer vaak te spelen. Of lees de army-boeken van andere legers, of babbel gewoon met de andere spelers. Als je weet welke eenheden van de tegenstander sterk zijn of wat hun zwakkere punten zijn kan je daar gebruik van maken. Vraag desnoods (achteraf) de army list van de tegenstander.
    Voorbeeld: als je weet dat in een eenheid nightgoblins fanatics verscholen zitten die er uit springen als je op 8" van de eenheid komt, stuur je niet een elite eenheid in hun buurt, maar offer je eerder een Eagle (50 ptn) op zoals Peter deed (en het zelfs nog overleefde, maar wel een paar pluimen kwijt :shocked:).
  • Tip #3: Breng eens een Character in gevaar !
    Tenzij je echt een super-mega-mindy-sterk character hebt, kan je ze beter "verstoppen" in grote eenheden, zo dat ze volop kunnen genieten van de "look-out-sir!" rule. Met de nieuwe regels is er ook een verzwakte versie van deze regel (p.97, als het character binnen 3" van een eenheid van hetzelfde type staat, krijgt hij bij een 4+ nog steeds het voordeel van de look-out-sir rule), maar een 2+ is nog altijd beter hé. Dus als het niet echt nodig is, houdt hem in een grotere eenheid.
    Voorbeeld: in het gevecht zette Brompie al zijn wizards achter een eenheid, maar die kregen direct alle aanvallen van warmachines en boogschutters op hun dak, met als gevolg Shaman-confituur ! :surprised:
  • Tip #4: Chaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarge !
    Een charge is de manier om in close combat te komen en druk op je tegenstander te zetten. Toch is het aan te raden om je niet te snel te laten meeslepen en eerst eens goed na te denken over de mogelijke gevolgen van een charge. Zeker met deze regels is het goed mogelijk dat je je charge faalt (gemiddeld smijt je met 2 dobbelstenen een 7, dus goed meten vooraf).Of je tegenstander besluit te vluchten. Of erger, hij neemt je onder vuur. Dus altijd even nadenken voor je chargeert en zien in wat voor een positie je terecht komt als je het niet mocht halen (misschien is je flank open voor een countercharge! :sad:).
    Voorbeeld: Brompies Boar Boyz chargeerden mijn mortier en maakten er korte metten mee. Maar omdat ze Frenzy waren, moesten ze overrunnen...recht in zijn eigen Squig hopper en die deed (maar) 3 van zijn Boarboyz dood ! :shocked:
  • En nog een klein toevoegseltje van mij:
    Denk ook goed na bij army composition. Denk niet wat het meest megadeathbringingunitdiejekanopzetten is maar probeer bij het verzinnen van je lijst eens alternatieve unit composities te maken. vb goedkope infantry + character vs dure infantrie beide voor dezelfde punten. Gebruik vervolgens simpele wiskunde om eens uit te rekenen welke unit het gevecht zou winnen als ze tegen mekaar komen, welke unit het langst leeft tegen boogvuur, tegen magie, etc. Diegene die er het beste uitkomt is de meest kost efficiënte en dat is nog veel beter dan simpelweg de sterkste te zijn.

En doe voor jezelf eens de volgende oefening op een lege tafel: deploy heel je leger zoals het voor jou ideaal zou staan, zonder dat er een tegenstrever aan de overkant staat. Probeer eens verschillende setups en beredeneer de sterkte en zwaktes. Dit klinkt heel simpel maar toch slagen veel spelers er niet in tot een deftige deployment te komen zonder houvast aan vijandige eenheden. Een fout die veel spelers maken is dat ze reactief spelen op de tegenstander en dat is nu eenmaal een garantie om te verliezen. Je moet je eigen plan hebben en de tegenstander daar in laten spelen, niet zelf gaan spelen in het plan van de tegenstander.
  • Mooi initiatief!

Ik voeg nog toe: zorg dat je tegenstander zijn plan moet veranderen (als ie er al één heeft tenminste :) )
  • @Maarten: inderdaad. Een voorbeeld hier van is een goedkope eenheid die op te offeren is zo plaatsen, dat de sterkere eenheid van de tegenstander ofwel er om heen moet wheelen en kostbare tijd verliest, ofwel het chargeert en een andere richting uit gaat dan eerst gepland en ook weer kostbare tijd verliest.
  • Tip #5: Movement en Magie
    De Magic phase wordt eigenlijk al voorbereid in de Movement phase. Wizards hebben voor hun Magic Missiles line of sight nodig en Direct Damage spells gebeuren alleen in hun front arc...het is dus belangrijk om je wizard tijdens deze fase al goed te positioneren.
    Ook mag je nu alle afstanden meten, dus het zou zonde zijn als je een wizard niet 2" verder had bewogen om zo een beter doel te hebben in de Magic phase.
    Als je van plan bent een "zware" spreuk (van 6 dobbelstenen) te spelen, kan het misschien nuttig zijn je wizard uit zijn eenheid te halen omdat de kans op een miscast (met alle gevolgen) groter is. Natuurlijk wordt je wizard dan kwetsbaarder voor aanvallen (tip#3) en kan het zijn dat je zelfs geen 6 power dice hebt.
  • Tip #6 : Maak gebruik van het terrein
    In de huidige editie van warhammer heb je de speciale terreinstukken (huizen, bossen, rivieren, ...). Deze terreinstukken kan je in je voordeel gebruiken. Een unit cavalry denkt meestal twee keer na eer het door een bos chargeert. Hetzelfde geldt voor eenheden die binnen 6" van een haunted mansion staan (D6 S2 hits). Arcane buildings zijn ook interessant (méér dobbelstenen gooien voor channeling). Een toren of een huis zijn interessant voor infantry omdat de tegenstander niet zijn volle sterkte kan gebruiken in close combat. Kortom : terreinstukken kunnen je basisplan versterken.
    Het loont de moeite om de sectie terrein een keer uit te vlooien.
  • Tip #7: Als je toch niet meer kan winnen, ga dan onder in stijl. ZELFMOORD-TOVENAAR.
  • @ JasperVR : dat is mij ooit een keer gelukt : vanhel's dance macabre irresistable door mijn necromancer op de unit waar hij zelf in zit. EERST 8" moven en zodoende in base contact met de vijand, DAN pas de large template erover leggen. Geheid fun !
    Post edited by mannfred at 2011-09-19 20:29:01
  • @Jasper: inderdaad nen hele goede truc - je tovenaar tegen een vijandelijke eenheid zetten en dan 6 dobbelstenen gooien voor een miscast/irresistable force. Resultaat = 21 Helbardiers richting Sigmar :cry:
    Post edited by Count Zero at 2011-09-20 07:49:20
  • wat ook belangrijk is dat je jouw leger kent zoals het op de lijst staat.Het is pijnlijk als je acties onderneemt met het verkeerde karakter. Als je een breath attack wil doen en deze zit op het andere karakter.Pijnlijk ipv van 20 mogelijke slachtoffers staan er nu 20 boogschutters in de volgende ronde.

Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Poll

No poll attached to this discussion.