Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Dorianvd
Warrior
Posts: 48
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:10 pm
Location: Scherpenheuvel

Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by Dorianvd » Mon Oct 22, 2012 4:32 pm

Gegroet!

Wegens mijn aanhoudende en alsmaar toenemende interesse om veel ratten te schilderen en mijn vriendin die serieus overweegt om met Fantasy te beginnen ben ik toch maar weer gezwicht om met fantasy bovenop alle andere interessante dingen te beginnen. Gelukkig kan ik momenteel de verleiding van GONU en BB nog weerstaan. :)

Ze twijfelt tussen Tomb Kings en Wood Elves. Het lijkt dat ze haar leger vooral afgaand op de modellen zal kiezen. Ze vindt beide facties heel mooi en heeft interesse en kennis over het oude Egypte.
Graag had ik wat meer info over moeilijkheidsfactor schilderen (bekijk dit uit het standpunt van een beginner), fluff en speelwijze van deze facties in het algemeen geweten.

Bedankt
Dorian
queelocke
Painting master
Posts: 885
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:24 pm

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by queelocke » Tue Oct 23, 2012 12:04 am

tomb kings zijn super voor beginners om te schilderen denk dat ik 2000P kan schilderen op een week. (wil de uitdaging aangaan als iemand wil sponssorren)
je hebt maar 2 kleuren nodig voor een 4+ kleuren schema.
witte basecoat, wash van burntumber, dan drybrush 1:4 wit umber, drybrush wit en dan de tunics 1:1
metaal kleurke extra en mischien nog een blauw of zo voor tunics.


elfkes zijn volgens mij de moeilijkste ventjes om te schilderen, maar je gaat natuurlijk zo ver en ingewikkeld als je zelf wil.
voordeel is wel dat het niet veel ventjes zijn, woodies hebben op zich dan ook nog het voordeel dat ze in den bos leven dus die mogen wat vuil zijn ideaal voor beginners technieken als drybrushen en washkes
wil altijd nog is een lesje kunnen geven

GONU en BB zijn supergames vooral voor beginnende spelers. Omdat je maar max 20 ventjes moet schilderen.
Is super als je dan een volledig team geschilderd hebt wat heel "snel" gaat, en dat klein succesje geeft u dan moed om aan een volgend project te beginnen.

niemand verpicht je om met geschilderde ventjes te spelen.

drybrush: "droge" verf techniek, verf op een stukje karton spuite karton zuigt vocht eruit, dan verf op liefst oud penseel beetje deppen en dan zachtjes over figuur "wapperen" (alleen bovenste lagen mogen verf raken)

washen: 1 deel verf en minstens evenveel water zodat je een soort van thee krijgt en met een dikke borstel gewoon opsmeren het pigment heeft de neiging om zich vast te zetten in de diepr gelegen gebieden an gaat zo schaduwen vormen

als je de 2 combineert: altijd eerst wash goed laten drogen en dan drybrush.
dice count 10
User avatar
Myrdim
Master
Posts: 493
Joined: Sun Aug 05, 2012 1:52 am

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by Myrdim » Tue Oct 23, 2012 1:10 am

Heeft niets te maken met painting, maar misschien ook belangrijk om te weten is dat de Tomb Kings armybook veel recenter is dan de Wood Elfs armybook.
En die leeftijd is wel te merken aan de elfjes.
"Don't blink"
-The Doctor
Dorianvd
Warrior
Posts: 48
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:10 pm
Location: Scherpenheuvel

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by Dorianvd » Tue Oct 23, 2012 4:29 pm

Bedankt voor de input allebei.

@queelocke: Niet verkeerd opnemen, maar ik vind uwe uitleg irl en op het forum soms iets te gevorderd voor mij. Wat je zei van 1:4 dan dit en dat: zegt me helemaal niets. :) Ik wil zelf persoonlijk (kan niet voor mijn vriendin spreken) eerst basistechniekskes leren en dan eens een drybrushke of washke er bij. Ik sta er wel voor over, maar het is enorm stijl alles wat er boven basis nog op komt als beginner. Neem dit aub nu niet kwalijk. Er is veel wat ik niet vat zoals bv wapens permanent of niet aan mini bevestigen (begin de bomen prcs al een beetje door het bos te zien), wrm washen en drybrushen als ik dark toner gebruik enz. Ik weet dat je geen fan van die toners bent, maar met zoveel modellen maakt dat imo niet zoveel uit en kan ik me op de basis (herhaling! :D ) concentreren. Zijn bv die Warsphinx, schildjes en dergelijke van Tomb Kings niet moeilijk te schilderen?

@Myrdim: Wat bedoel je met leeftijd aan elfjes, voelt de gameplay v hun factie bv verouderd aan ofzo?
User avatar
Myrdim
Master
Posts: 493
Joined: Sun Aug 05, 2012 1:52 am

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by Myrdim » Tue Oct 23, 2012 6:07 pm

Wel, Gamesworkshop heeft door de jaren heen een powercreep meegemaakt (elke nieuwe boek is vaak een beetje krachtiger). De huidige woodelfs armybook is ondertussen al van 2005 (6th edition) en we zijn ondertussen al aan de 8e editie.

Het is zeker nog te spelen. Maar sommige speelmethodes gaan nu eenmaal moeilijker zijn.
"Don't blink"
-The Doctor
User avatar
JasperVR
Chapter Master
Posts: 545
Joined: Fri Aug 10, 2012 12:18 pm

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by JasperVR » Tue Oct 23, 2012 7:05 pm

Wood elfs zijn een finesse leger, zeker niet meer voor beginners. Ook oudere, lelijkere modellen (ik denk aan de treekin - treeman, en de paarden), niet alles is verkrijgbaar in plastic, veel modellen kosten in het spel veel te veel voor wat ze doen of zijn ronduit slecht. Tegen sommige legers kunnen Wood Elves niets uitrichten, zoals Ogre Kingdoms of Skaven.
Lagere level tovenaars kunnen enkel de speciale magie-Lore van de Wood Elves gebruiken... en die is niet heel goed. Dus heb je al een Lord tovenaar nodig, en deze zijn heel duur bij elfen en zeer kwetsbaar.

Als je Wood Elves nog wilt spelen, zal je vooral Dryads, Treekin en Treemen gebruiken, die worden op het wood elf forum nog vaak bestempeld als zijnde competitief (de treeman kost wel een 70 punten teveel). Dus speel je Elven maar heb je een wandelend bos op je tafel.
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Put him on your
(")_(") signature to help him on his
way to world domination
Tutor
Warrior
Posts: 34
Joined: Sun Aug 05, 2012 8:55 pm

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by Tutor » Tue Oct 23, 2012 7:25 pm

Toch even een nuance: wood elves leger is nu ook weer niet zo slecht. Maar het is wel heel moeilijk om met te spelen. En het klopt inderdaad dat de echt competitieve units nogal beperkt zijn: wood elf archers (beste archers in het spel), dryads (beste skirmish unit in het spel). Maar van de exotische units is er inderdaad niet zoveel goeds te zeggen.

En met tomb kings ga je als beginner misschien vaak je lich priest dood hebben waardoor je army begint te crumbelen (als dat toch nog hetzelfde is als vroeger) Alles kan daar pico bello verlopen tot dat één ventje dood valt, en dan gaat het zeer snel berg af. Kan zeer frusterend zijn.

Mijn advies: kies vooral een leger waarvan de verhaallijn je ligt. Schilderen moet je ze allemaal en dat doe je gewoon naar best vermogen. De speelstijl moet je toch leren en de legers zijn allebei moeilijk. De verhaallijn blijft altijd hetzelfde en aangezien het een fantasygame is moet je je daar toch in kunnen vinden.

ter info: "gemakelijkere" legers zijn: empire en lizardmen. Beide legers kan je ankeren rond 2 uberunits, namelijk de (2) steam tanks en de temple guard met slan respectievelijk. Die luxe heb je niet bij wood elves of tomb kings. Bij elk van die legers gaan je units individueel zwakker zijn dan de tegenstander en zal er dus creatief moeten omgegaan worden met de units om te winnen. Uiteraard veel leuker als het lukt maar dat moet je initieel nog wel leren.
Dorianvd
Warrior
Posts: 48
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:10 pm
Location: Scherpenheuvel

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by Dorianvd » Tue Oct 23, 2012 8:50 pm

Empire vond ze wel mooi, maar toen ik haar vertelde dat ik vermoed dat Empire State troops wss haar bulk units van haar leger zullen zijn, was ze niet meer geïnteresseerd. M.a.w. ze vindt die 2 units niet mooi. Lizardmen vond ze leuk, maar na Wood Elves en Tomb Kings gezien te hebben sprak ze daar niet meer over. Ik begrijp wat je bedoelt over die 2 facties en zal het haar proberen duidelijk te maken dat die speelstijl haar wss niet ligt als beginnende speler. Toch lijkt het er op dat de mini's zelf haar keuze zullen bepalen. :)
queelocke
Painting master
Posts: 885
Joined: Sun Aug 05, 2012 6:24 pm

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by queelocke » Wed Oct 24, 2012 12:44 pm

washen en drybrushen zijn net de beginners technieken
ik kan ook beginnen over glazing, highlighten blacklinening enz dan kan ik het nog moeilijker maken door te beginnen over warme en koude kleuren, complementaire kleuren en wat nog allemaal.

1:4 betekent dat je 1 deel iets neemt en 3 delen iets anders bv voor rose 1 deel wit en dan 3 delen rood
is moeilijk om te typen dan zie je het grote vraagteken niet dat meestal verschijnt boven het hoofd.

vrijdag is het extra speeldag, als je wil breng ik nog wel is een beetje materiaal mee om je verder te helpe,
anders wil ik ook wel 4 november komen

en wist je dat je eigelijk al "ne washer" bent de techniek die je toepast met je darktoner is eigenlijk hetzelfde als een wash allen gebruik ik liever verdunnde verf of een inkt en doe ik het subtieler door niet alles onder te smeren.
dice count 10
Tutor
Warrior
Posts: 34
Joined: Sun Aug 05, 2012 8:55 pm

Re: Hulp bij keuze Fantasy leger gevraagd.

Post by Tutor » Wed Oct 24, 2012 8:08 pm

Oei. Ik wilde eigenlijk niet zeggen dat je die legers als beginner niet mag/kan spelen. Maar wil gewoon meegeven dat je een leger altijd moet spelen zoals het bedoeld is. En bij wood elves en tomb kings wil dat zeggen een combinatie op afstand wat verzwakken om vervolgens in close combat proberen de vijand te breken en in te halen. Ik vind dat persoonlijk heel leuk om zo te spelen (speel fantasy dark elves en 40k eldar) en dark elves was ineens ook mijn eerste leger in 1999.

een algemeen overzichtje (zoals ik het zie). De zuivere speelstijlen zijn iets makkelijker omdat je niet moet schakelen tussen verschillende modi en je je dus ook niet kan vergissen. :D
zuivere speelstijlen:
grinden van vijand door attrition: vampire counts, lizardmen
mega charges: brettonia
schietkraam: dwergen, empire

combinaties:
schieten (eerst schieten)/charges (nadien afmaken): dark elves, high elves
schieten (eerst schieten)/attrition: wood elves (uitdunnen en met goedkope units tijd winnen), tomb kings (eerst schieten nadien in cc grinden)
charges/grinden (meestal niet op charge breken maar in prolonged combat uitdunnen): deamons of chaos, beastmen, chaos warriors


Echt gewoon kiezen wat je van verhaal lijn het leukst vind. Daarom altijd eerst army book kopen en eens lezen. Pas nadien de figuurtjes beginnen te kopen. En als je tussen twee legers twijfelt eerst allebei de boeken eens lezen om te vergelijken. Je kan ook altijd eerst eens een spelletje met iemand anders zijn leger spelen om de feeling te testen.
Post Reply